Romanii in DK asa cum ii vad eu

Romani in Danemarca 1 Decembrie 2010 Copenhaga

Cine controleaza istoria, controleaza prezentul si cine controleaza prezentul controleaza viitorul. Cam asa se spune mai ales ca e foarte simplu cind am uitat sa mai citesc si daca citesc , citesc ce imi da cei care controleaza. Vazuta dintr-un singur punct de vedere, istoria e simpla si chiar plictisitoare dar nu am mai fi astazi daca istoria nu s-ar fi facut.Daca in locul surorii bunicii mele ar fi fost bunica mea omorita de rusi eu mai existam? Nu. Asta este istorie iar eu sint prezentiul. Copii sint viitorul. Cine controleaza istoria imi controleaza copii. E logic domnul consul? Apropo de logica voastra de 2 lei.

E bine sa vezi ca multi romani diasporeni se simt romani cind le convine si cum le convine. Daca e sa-i pui la munca sa faca ceva dau bir cu fugitii.De obicei latra, dar nu musca. Le e frica, au fost ingenunchiati de verbul „a avea”. A avea prin orice mijloace. Sintem, romani si ne mindrim ca sintem romani intr-un egoism national, unde vecinul, badea Vasile,  e dusman iar stapinul ti-e prieten.

Cunosc citeva persoane care au aincercat sa faca ceva sa-i uneasca. Unii au reusit, altii nu. In jurul unei pomeni se aduna multi, ca la pomana, in jurul unei idei , foarte putini. Ne uitam la rahatii astia de politruci care fac ce fac si in loc sa uneasca ei divizeaza, si se para ca si cistiga. National, pentru unii inseamna nationalism sau antisemitism , asa cum si xenofob inseamna rasism. E doar diferenta de semantica.

Sa-i scoti pe romani din casa de la caldurica e greu ca e frig afara si ploua sau ninge. Parca ar fi din zahar. Se topesc. Daca asa erau romanii in 1918 sa spunem mai aveam astazi ce sarbatori? Mai aveam si noi 1 zi pe an in care sa fim mindri ca sintem romani?  Sint foarte vehementi in spate si de putine ori au curaj. Istoria i-a schimbat. Nu stiu de ce le e frica ca nu-i fura nimeni zaharul din ceai. Care mai de care mai interesat, care mai de care mai parsiv, putini cu inima deschisa. In decursul anilor ne-am tiganizat si unora le este rusine ca sintem romani. Cum danezul e danez, francezul e francez, evreul e evreu , romanul nu mai are curaj sa spuna ca e roman. Pe unul il chiama Giovanni in loc de Ion, pe altul il cheama Andrew in loc de Andrei si asa pierdem si ultima legatura cu cine sintem. Chestia aia cu „la placinte inainte, la razboi inapoi”, aici pe unde ma invirt eu se adevereste.

Se sapa intre ei, se lucreaza intre ei pentru un pumn de arginti precum Iuda. Iuda sau Iudeii, nu sint sigur. Poate ca au uitat proverbul ala cu „camasa e mai aproape de corp” si asa isi vede mai departe de egoism. E greu sa stringi „bisericutele” facute. E o chestie de Unire. Greu s-a facut Romania prin unire ca in totdeauna exista un chior in tara orbilor si tare ii place sa fie vedeta in satul lui, dar macar acum, de 1 Decembrie sa se simta bine ca sint romani. Cum naiba alte natii se simt bine ca sint ceea ce sint. Daca e sa luam un evreu, care e nascut din tata in fiu in Romania, el e mai intii evreu si pe urma roman. Am cunoscut copii danezi nascuti si crescuti in America. Aveau 7 si respectiv 10 ani. Vorbeau daneza foarte bine. Oricum mult mai bine ca taranul asta care scrie ( eu).Cind a venit fiicamea aici  am fost sfatuit de multi sa vorbesc daneza cu ea acas , am spus nu. Acasa vorbesc romaneste si punct. Daneza o va invata vrind nevrind dar limba romana o va uita cu timpul asa ca NU. In schimb unii se mai strica la creier si-si pune limba pe moate cu copii care deja le spun parintilor, Mor in loc de Mama  sau Far in loc de Tata. Nu stiu ce sa spun dar e trist. Si nu suna bine viitorul.

Daca ii iei pe romani singulari, sint multi piinea lui D-zeu. Sa-i stringi catre o idee este deja e o problema. Sa nu-i pui sa riste nimic. Nu tu munca, nu tu bani , nu tu nimic. Daca se poate sa faca unul tot si pe urma sa le dea pomana. Sa stea linistiti in banca lor, sa se uite. Sa nu faca nimic si ulterior sa te arate cu degetul pe cel care a riscat si a pierdut ca asa e jocul. Cel care a riscat este un prost iar cel care nu a facut nimic este ok. Care mai de care mai interesat. Sa-i pui sa puna umarul nu prea merge cu toti. Ei vor sa fie toti ingineri constructori si sa construiasca din vorbe, din ordine. Sintem vai de mama noastra si precum capra tot cu coada sus. Si aici sint inteese, care mai de care mai meschine. Incepind de la Micula, Ambasadorul Minune, la Popi si „initiati” la ultimul roman rupt in cur care sint eu.

As dori acum de 1 Decembrie sa ma injure toti romanii din Danemarca si sa ma arate cu degetul pe strada, sa ma faca de bafta lumii. Sa spuna ce vor ei , de mama, de tata, de toti si sa imi dovedeasca ca nu e adevarat si atunci am sa-mi fac penitenta. Si atunci am sa fiu mindru ca sint roman si exista romani adevarati si voi fi doar eu problema romanilor iar tot ceea ce am spus sa nu fie adevarat ci din contra. Sint un prost si ma rog sa nu am dreptate. Dar daca am ?

Si totusi, toti romanii se bucura ca sint romani fiecare in felul lor ,dar faceti fratilor odata pasul. Un proverb danez spune asa:

Drumul catre casa unui PRIETEN nu e niciodata lung. (chiar daca se afla in Jyulland si trebuie sa scoti ceva din buzunar)

 

Lasă un răspuns

