H.C Andersen despre Constanta de altadata

Ca sint din Constanta este adevarat si poate din cauza asta si imi place apa. Nu prea m-a lasat inima sa stau departe. Pe unde am stat, fie in Spania , fie in Danemarca, tot pe linga mare. Nu prea am reusit sa ma despart. Nu ma duc des , dar faptul ca stiu ca e la o azvirlitura de bat imi da ceva ce nu pot sa explic. Cum nu stiu ce sa scriu despre Constanta zilelor noastre decit ca e plina de mitocani, tigani si alte ciudatenii de gorile rase-n cap cu steroizi, am sa il las pe danezul H.C Andersen si Mihai Eminescu sa spuna asa cum vedeau ei Constanta de unde vin in anii 1800 toamna.Pentru cine stie in multele calatorii ale lui H.C. Andersen ,simbolul national dupa familia regala, a trecut si prin Romania.

H.C Andersen:

1841: „Case sărăcuţe formau strada principală, care era destul de lată şi ici-colo zăceau coloane de marmură şi piatră cenuşie, care, după înfăţişare aparţineau unei epoci mai vechi… Imediat lângă oraş erau rămăşiţele destul de mari ale Valului lui Traian, care s-ar fi întins de la Marea Neagră până la Dunăre. Cât putem vedea în jurul nostru, observăm numai marea sau o stepă imensă”.

„Carele cari îi purtau bagajele de la Constanţa la Cernavodă erau mânate de ţărani români în cojoace grele de oaie cu pălării de pâslă neagră, a cărei umbră uriaşă le atârna pe umeri ca o umbrelă”.

Dupa 40 de ani.

Mihai Eminescu

1881: „Am venit ieri şi am făcut deja două băi de mare, care promit a-mi face mult mai bine… Constanţa e un mic orăşel îndestul de frumos… O terasă pe ţărmul înalt dă o frumoasă privelişte pe toată întinderea mării şi când luna e deasupra apei, ea aruncă un plein de lucire albă, care pluteşte pe o parte a apei. Restul rămâne în întuneric şi noaptea marea îşi merită numele ei de neagră”.

Avea să fie, însă, înmormântat nu pe malul mării, conform dorinţei sale, ci la cimitirul Bellu, „între un tei şi un brad”: „Mai am un singur dor: /în liniştea serii/ Să mă lăsaţi să mor/La marginea mării;/Să-mi fie somnul lin/Şi codrul aproape,/Pe-ntinsele ape/ Să am un cer senin”..

Lasă un răspuns

